القائمة الرئيسية

الصفحات

من أكثر الاسئلة اللي بتساألها من كل ام حامل في العيادة ، ماهو الاكل المفيد للجنين ؟

 



💫 الكالسيوم لبناء عظام الجنين ومنع اصابته بهشاشة العظام متوفر في الالبان المعقمة ومنتجاتها كالزبادي والجبن واللبنة .

💫 عنصر البروتين لتكوين انسجة وعضلات الجنين ومتوفر في الدجاج واللحوم الحمراء والبيض .

💫 عنصر الحديد لزيادة كمية الدم في الجسم وتغذية الجنين بشكل كافى ، وهو متوفر في التفاح والعسل الاسود والباذنجان والسبانخ والكبدة والطماطم المجففة والخس والجزر واللبمون والفاصوليا البيضاء ، وجنين القمح والشوفان والمشمش والخوخ والتين المجفف والزبيب والفراولة والكيوي والبطيخ والبرتقال .

💫 فيتامين " سي " لتقوية المناعة ويساعد في امتصاص الجسم للحديد ومهم جدا للنمو العقلي للجنين ومتوفر في البرتقال والفراولة والجوافة والبروكلي والطماطم والبطاطس .

💫 فيتامين " د " بيساعد الجسم في انه يمتص الكالسيوم والفسفور ويوزعه علي العظام والاسنان،ودول اهم حاجة لتكوين العظام ، ده كمان بيقلل من اصابتك بالجلطات وبيحافظ علي مستوي ضغط الدم مش بس كده ، ده كمان بيقوي جهاز المناعة واللي بيحميكي من اصابتك بالسرطان وبيقلل من خطر اصابتك بسكر الحمل وتسمم الحمل.

💫 مصادر فيتامين د محدودة واهمها الشمس لان تعرض الجلد لاشعة الشمس وخاصة فترة الصباح ولمدة تتراوح من 15 دقيقة الي 20 دقيقة يمد الجسم بالكمية المطلوبة من فيتامين د ، ومن الاكلات اللي بيتوفر فيها فيتامين "د" المشروم والبيض والالبان والاجبان ويفضل تناولها يومياً.

💫 مادة الكولين التي تساعد في تقليل ضغط الدم وهرمون الكورتيزول وتقلل من احتمالية الاصابة بتسمم الحمل ومتوفرة في البروكلي وصفار البيض واللحوم الحمراء والدجاج والبقوليات وتجنبي الاطعمة التي تحتوي علي نسبة عالية من الاملاح والاسماك التي تحتوي علي نسبة عالية من الزئبق مثل الماكريل ويجب الاكثار من تناول كميات كبيرة من الماء والسوائل والالبان

تعليقات